Competency-based vs. Humiliation-based vzdělávání v medicíně: Dvě tváře jednoho oboru

Competency-based vs. Humiliation-based vzdělávání v medicíně: Dvě tváře jednoho oboru

Publikováno: 21.07.2025

Délka čtení: 3 minut , 436 slov

Autor: Redakce

Medicínské vzdělávání, ať už pregraduální pro studenty medicíny, nebo postgraduální pro mladé lékaře, je klíčové období, které formuje profesní identitu, návyky, ale i sebevědomí a vztah k pacientům. Způsob, jakým se vzdělávání odehrává, může podpořit růst, nebo naopak zadusit potenciál. Dnes stojíme mezi dvěma přístupy, kompetenčně orientovaným vzděláváním (competency-based) a tradičním, často ponižujícím modelem (humiliation-based).

Co je competency-based vzdělávání?

Competency-based education (CBME) je vzdělávací model, který se soustředí na rozvoj konkrétních kompetencí, tedy schopností vykonávat určité klinické úkoly na úrovni odpovídající dané fázi výcviku. Klíčové charakteristiky CBME jsou:

  • Transparentnost požadavků: Studenti vědí, jaké kompetence musí zvládnout.
  • Průběžné hodnocení: Učitelé pravidelně sledují pokroky a poskytují konstruktivní zpětnou vazbu.
  • Individualizované tempo: Umožňuje postup podle dosažené úrovně, ne jen podle odstudovaného času.
  • Důraz na profesionalitu a empatii: Nehodnotí se pouze znalosti, ale i schopnost komunikace, týmová spolupráce či etické rozhodování.

CBME se snaží minimalizovat stres a zmatek spojený s tradičním systémem založeným na rigidní hierarchii a subjektivním hodnocení.

Humiliation-based přístup: Stíny minulosti

Naopak humiliation-based model vychází z předpokladu, že kompetence přicházejí automaticky s časem stráveným v systému. Pokud jsi byl/a 3 měsíce na interně, očekává se, že už „umíš internu“. Pokud jsi na chirurgii měsíc, měl bys „umět operovat“. Jenže takto lidské učení nefunguje.

Tento styl se vyznačuje:

  • Ponižování za neznalost, místo vedení k pochopení
  • Nedostatek vedení, mentorství a konstruktivní zpětné vazby
  • Hierarchickým zastrašováním místo partnerské spolupráce

Možná to znáte sami…

Asi to znáte sami.. stresující stáž, kde si vás vaši lektoři ani nevšimnou, snažíte se především nepřekážet, podpíráte stěny operačních sálů a modlíte se, aby se vás nikdo nezeptal na nějakou zákeřnou otázku, která vás i vaše sebevědomí srazí pod úroveň podlahy dané místnosti. Učení se mění na přežívání.

Dopady na studenty a pacienty
Dopady na studenty a pacienty

Jak přejít k competency-based kultuře

  1. Školení učitelů: Výuka metod koučování, hodnocení a podávání zpětné vazby.
  2. Jasné standardy hodnocení: Definování kompetencí pro každou úroveň.
  3. Bezpečné prostředí: Podpora kultury, kde chyba není ostudou, ale příležitostí k učení.
  4. Zavádění "near-peer" mentoringu: Starší studenti nebo mladí lékaři pomáhají mladším kolegům.
  5. Reflexe a zpětná vazba i směrem k učitelům.

Competency‑based vzdělávání představuje ideál moderní medicíny, reflektuje transparentní požadavky, podporuje otevřenou spolupráci a respektuje individuální tempo rozvoje. Naopak humiliation‑based přístup zbytečně škodí psychice i výkonu mladých lékařů.

Jak zdůrazňuje Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, bývalý ministr zdravotnictví, přechod ke kompetenčnímu modelu je jednou z klíčových priorit pro zlepšení kvality pre‑ i postgraduálního vzdělávání českých lékařů. Ve svém rozhovoru ve spolupráci s portálem Po medině jasně artikuloval, že bez vytvoření jasných kompetencí a funkčních systémů dohledu nelze očekávat skutečný posun. 

Pro úspěch je potřeba systémové řešení: legislativní ukotvení kompetenčního přístupu, podpora učitelů ve změně stylu hodnocení i skutečné zapojení mladých lékařů do procesu reflexe. Institucionální změny, jako jsou nová pravidla supervize, korekční mechanismy akreditací a zpětná vazba od rezidentů, mohou tento přechod urychlit.

Čtěte zajímavé články