Urgent potřebuje podporu. Ne zneužívání

Urgent potřebuje podporu. Ne zneužívání

Published: 24.07.2025

Time to read: 2minutes , 374words

Author: Nemocnice Mladá Boleslav

Urgentní příjem (UP) bývá v každé nemocnici tím nejvytíženějším a zároveň nejexponovanějším místem. Jen za letošní první 4 měsíce (leden – duben) jsme na chirurgické i interní části UP, Lékařských pohotovostních službách (dospělí, děti, stomatologie) ošetřili 20 420 pacientů (loni stejné období 18 445).

Urgentní příjem (UP) bývá v každé nemocnici tím nejvytíženějším a zároveň nejexponovanějším místem. Jen za letošní první 4 měsíce (leden – duben) jsme na chirurgické i interní části UP, Lékařských pohotovostních službách (dospělí, děti, stomatologie) ošetřili 20 420 pacientů (loni stejné období 18 445).    

Tým čtyř lékařů, kteří slouží na UP – dva na interní a dva na chirurgické části – ale nemají na starosti pouze urgent. Běžně odcházejí na operační sály, provádějí vizity, vyplňují dokumentaci, zajišťují kontroly na vlastních odděleních… To tedy znamená, že urgentní příjem zdaleka není jejich jedinou pracovní náplní – a přesto na něm musí být v pohotovosti neustále.

O problémech UP nejen v naší nemocnici natočila reportáž i Česká televize (odvysíláno v Událostech 20.7.2025).

 Ačkoliv urgentní medicína slouží k řešení akutních a život ohrožujících stavů, stále častěji se zde setkáváme s pacienty, jejichž stav by mohl zcela bezpečně vyřešit praktický lékař.

„Lidé k nám chodí se zarůstajícími nehty, kvůli sundání prstýnku z nateklého prstu nebo třeba kvůli klíštěti, případně víc než 14 dnů trvající vyrážce,“ popisuje vrchní sestra Urgentního příjmu Zuzana Knězová. Problém není v tom, že by tito pacienti neměli zdravotní potíže, ale v tom, že akutní péči, určenou pro vážné a život ohrožující stavy blokují lidé, jejichž problémy nejsou urgentní. „Mnozí nechtějí čerpat dovolenou na návštěvu praktika, raději přijdou večer na Urgentní příjem. Někdy slýcháme i věty jako: 'Šel jsem okolo a bylo tu málo lidí, tak jsem si počkal,'“ dodává vrchní sestra Urgentního příjmu Zuzana Knězová.

Zbytečné výjezdy a návštěvy na urgentních příjmech zatěžují i Zdravotnickou záchrannou službu (ZZS), která je pak o to méně dostupná pro skutečně závažné případy.

Východiskem by byla zvýšená zdravotní gramotnost veřejnosti – tedy osvěta v tom, kdy volat záchrannou službu, kdy jít na pohotovost a kdy vyhledat praktického lékaře. Stejně tak je důležité posílit roli preventivní péče, kterou zajišťují právě praktičtí lékaři.

Podpořme zdravotníky tím, že budeme urgent využívat zodpovědně. Pomůžeme tím nejen jim, ale i sami sobě – protože až urgent jednou budeme opravdu potřebovat, chceme, aby byl dostupný a abychom dlouho nečekali.



Read interesting articles